بررسی‌ها و پرسش از متخصصان نشان می‌دهد زبان انگلیسی در قزوین وضعیت بهتری نسبت به تصور عموم از این امر دارد. قزوین، از طرفی به علت اهمیت فراوانی که از دیرباز به مسئله آموزش داده می شود. و از طرف دیگر به دلیل وجود مکان های تاریخی و جاذبه های گردشگری و نیز وجود صنایع و تجارت های مختلف، همواره در امر آموزش زبان انگلیسی در حال پیشرفت است. اما آموزش زبان انگلیسی در قزوین همانطور که در سراسر ایران، دارای مشکلاتی نیز هست. که رفع آن ها نیازمند تلاشی در جهت شکستن برخی سنت‌ها و به‌کارگیری بیشتر روش‌های نوین است. اکنون می‌خواهیم ابتدا به دسته بندی آموزش زبان انگلیسی در قزوین از لحاظ مکانی و سپس به طرح مشکلات و راهکارهای رفع آن ها بپردازیم.

زبان انگلیسی در قزوین
آموزش زبان انگلیسی در شهر قزوین

دسته بندی آموزش زبان انگلیسی در قزوین از لحاظ مکانی

آموزش زبان انگلیسی در قزوین، همانگونه که در ایران، در مدارس، در موسسات(به صورت حضوری و مجازی) و نیز به صورت خصوصی تدریس می‌شود.

 

مدارس و آموزش زبان انگلیسی

تدریس زبان انگلیسی در مدارس قزوین همچنان با روشی سنتی و معلم محور و بدون خلاقیت، نوآوری و نشاط انجام می‌شود. هرچند برخی مدارس اندکی در این مسئله تجدید نظر کرده. و معلمان در برخی مدارس سطح بالاتر از نظر علمی یا مدارس غیر انتفاعی روش‌های نوین تر،خلاقانه تر و شادتری را برای آموزش زبان انگلیسی به کار می برند. از آنجایی که تمامی دانش آموزان حقوق مساوی برای تحصیل دارند،. با اندکی تلاش و اهمیت بیشتر به آموزش زبان انگلیسی در قزوین می توان کاری کرد که آموزش زبان انگلیسی در همه مدارس قزوین خلاقانه و نوآورانه صورت گیرد.

 

آموزش زبان انگلیسی در موسسات

موسسات پیشرفته ای برای آموزش زبان انگلیسی در قزوین وجود دارند. که همگام با علم روز در حال پیشرفت هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ روش های آموزشی زبان انگلیسی به زبان آموزان خود هستند. این موسسات از زمانی که کوید ۱۹ در ایران شیوع پیدا کرده، هم به صورت حضوری هم به صورت مجازی فعالیت می‌کنند.

در قزوین آموزش زبان انگلیسی در کلاسهای حضوری سبقه ای طولانی دارد. که دستاورد آن آموزش تعداد زیادی افراد موفق امروزه جامعه است. و هر روزه در حال پیشرفت برای آموزش هرچه بهتر و مدرن تر زبان در گروه های سنی مختلف می باشد.

 

تدریس مجازی زبان

آموزش زبان انگلیسی در قزوین به صورت مجازی سابقه‌ی چندان طولانی ای ندارد،. ولی در حال حاضر همگام با بهترین تکنولوژی های روز دنیا و همراه با روش هایی خلاقانه و نوآورانه در حال انجام است. اما شاید بتوان گفت یکی از مهمترین مشکلاتی که در این شکل از آموزش زبان انگلیسی وجود دارد. کمبود مطالب آموزشی و حتی کتاب آموزشی مناسب با این شیوه است.

در کلاس های حضوری با کتابهای آموزشی مناسب همان محیط، زبان آموزان با هم و با مدرس خود در تعامل مستقیم قرار دارند،. وسایل مورد نیاز آموزش زبان نیز غالباً اشیایی در دسترس مستقیم مدرس و زبان آموزان هستند. ولی در کلاسهای مجازی تنها وسیله آموزشی، وسیله ارتباطی ای است. که در دست مدرس و زبان آموز قرار دارد. بنابراین امکانات پیشرفته تری برای کلاسهای مجازی آموزش زبان احتیاج است که مدرسان و نیز زبان آموزان باید یاد بگیرند چگونه از این امکانات نهایت بهره را ببرند. یکی از این امکانات می تواند کتاب هایی مناسب برای آموزش مجازی و مطالب سمعی و بصری بیشتر و مناسب‌تر برای این محیط باشد.

آموزشگاه زبان انگلیسی در قزوین
بهترین آموزشگاه زبان انگلیسی در شهر قزوین

نقاط قوت و نقاط ضعف آموزش زبان انگلیسی در قزوین

آموزش زبان انگلیسی در قزوین اگرچه در حال پیشرفت می‌باشد. ولی دارای تعدادی ایراد جزئی ولی مهم نیز هست که بهتر است در جهت رفع آنها قدم برداشته شود. آموزش زبان انگلیسی با روش های سنتی اگرچه در حال رفع شدن و پیش رفتن به سمت مدرنیته است. اما هنوز نیز یکی از مشکلات اساسی آموزش زبان انگلیسی و حتی به طور عمده آموزش است. ریشه این روش های سنتی به برنامه‌ ها و روش‌های تدریس مدارس ایران باز می گردد. اگرچه در مدارس خاص و غیر انتفاعی در حال شکستن است،. اما در مدارس عادی همچنان به شکل متعصبانه پیروی می شوند. این روش بر روی ذهن افرادی که اکنون مدرس زبان هستند و یا در آینده مدرس زبان می شوند. و نیز بر ذهن زبان آموزان تاثیر گذاشته و همراه آنها به کلاس های درس زبان انگلیسی بیرون از مدرسه نیز کشیده می شود.

 

دور ریختن عقاید سنتی

اولین و مهم‌ترین راهکار تلاش فردی برای شکستن قفل های ذهنی و از بین بردن عادت های یادگیری به روش سنتی در ذهن خودمان است. دومین قدم برای رفع این مسئله تلاش مدرسان و موسسات در شکستن این سنت ها و حرکت به سمت روش های نوین تدریس است. امروزه موسسات و مدرسان آموزش زبان انگلیسی در قزوین تا حد زیادی در این امر موفقیت کسب کرده. و بدین ترتیب زبان‌آموزان موفقی به جامعه تحویل داده‌اند.

روش های سنتی آموزش زبان غالباً معلم محور بوده یعنی معلم در راس کلاس قرارگرفته، تدریس می کند، توضیح می دهد،. پرسش انجام می دهد، آزمون برگزار میکند و… و زبان آموزان تنها شنونده و گاه پاسخ دهنده به مدرس هستند. این امر ارتباطات و تعاملات زبان آموزان را در کلاس محدود می‌کند. بنابراین زبان آموزان اعتماد به نفس کافی برای استفاده از دانش های خود را به دست نمی آورند و به افرادی منفعل تبدیل می شوند. مدرسان باید ترتیبی دهند تا خودشان بیشتر راهنما باشند و زبان آموزان در بحث ها و کارهای کلاس فعالیت بیشتری انجام دهند. بسیاری موسسات در استان قزوین کلاس های گروهی ای به شکل زبان اموز محور تشکیل می دهند. که در آنها در بیشتر زمان کلاس زبان آموزان در حال فعالیت هستند و مدرس تنها نقش راهنما را برعهده دارد.

 

کمیت یا کیفیت؟

یکی دیگر از مشکلات آموزش زبان انگلیسی طرز تفکر بیشتر افراد اعم از: دانش آموزان،مدرسان، افراد مسئول امور آموزشی و خانواده ها مبنی بر ارجحیت کمیت در آموزش زبان است. بیشتر افراد تصور می کنند هرچه مدرس مطالب بیشتری در کلاس ارائه دهد و هرچه ظرف ذهن زبان آموزان با مطالب بیشتری پر شود بهتر است. ولی این افراد از این امر غافل هستند که کیفیت همیشه مهمتر از کمیت است و کیفیت در یادگیری زبان یعنی توانایی استفاده از اطلاعات و نه صرفا کسب اطلاعات.

در نتیجه ی این عقیده عمومی به آموزش کامل و درست مهارت های مکالمه (speaking) و نوشتن (writing) که زمان بیشتری لازم دارند،. اهمیت کمتری داده میشود و یادگیری این مهارت ها بر عهده خود زبان‌آموزان گذاشته می شود. بدین ترتیب است که اکثر زبان آموزان از مهارت های گفتاری و نوشتاری کمتری برخوردار هستند. آنها قواعد را می دانند، واژگان را می‌شناسند ولی به سختی می توانند آنها را به کار ببرند. این امر نیز در قزوین مورد بررسی قرار گرفته و به همین دلیل هدف کلاس های آموزش زبان در قزوین استفاده صددرصد از دانش های زبان آموزان در مهارت های چهارگانه (writing, reading, speaking, listening) است. و آزمون های پایانی ترم های زبان نیز بر اساس سنجش این مهارت ها برگزار می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up
گفتگو با تیم پشتیبانی تعاونی ترجمه
ارسال