یکی از نکات بدیهی در دنیای امروز این است که آموزش زبان های مختلف برای زندگی و کار افراد بسیار کارآمد است. اگر شما به چند زبان تسلط داشته باشید دنیای وسیع تری از اطلاعات، کتاب ها و فیلم ها را پیش روی خود خواهید دید. و با افراد بیش تری توانایی برقراری ارتباط را خواهید داشت. در این مقاله به آموزش زبان فارسی در ایران می پردازیم.

 

چرا آموزش زبان فارسی؟

زبان فارسی یک از زبان های زنده دنیاست که در دنیا افراد زیادی مشتاق آموزش زبان فارسی هستند. و هرکس دلایل و انگیزه مخصوص به خود را برای آموزش دارد. نه تنها افراد غیر فارسی زبان بلکه فارسی زبانان نیز برای بهبود ارتباطات خود مایلند به آموزش زبان فارسی بپردازند. و علاوه بر آموزش هایی که در مدرسه و دانشگاه می بینند به دنبال منابعی هستند. که اطلاعات خود را در زمینه زبان فارسی بالا ببرند و زبان فارسی خود را تقویت کنند.

در این مقاله سعی ما بر این است که شاخصه هایی که برای آموزش زبان فارسی برای خارجی ها لازم است. و همچنین راه های تقویت زبان فارسی را برای شما شرح دهیم.

 

دوستان عزیز و کسانی که می خواهند خیلی سریع فارسی را یاد بگیرند کافی است در سایت تعاونی ترجمه پیام بگذارند و یا با ما تماس بگیرند.

 

آموزش زبان فارسی برای خارجی ها :

افراد غیر فارسی زبان زیادی هستند که به دلایل و انگیزههای مختلف تمایل دارند که به آموزش زبان فارسی بپردازند. بسیاری از این افراد در دانشگاه ها به تحصیلات آکادمیک زبان فارسی مشغول هستند. آموزش هر زبانی به کسانی که از زبان دیگر تمایل دارند به فراگیری آن بپردازند بسیار سخت است. به ویژه زبان فارسی که بین نوع گفتار و نوشتار آن بسیار تفاوت وجود دارد. برای کسانی که از زبان های دیگر تمایل به آموزش زبان فارسی دارند نیاز است که دستور زبان از ابتدا و پایه به آن ها آموزش داده شود.

همچنین برای آموزش دادن زبان فارسی کافی نیست که فقط به آن زبان حرف بزنید و مسلط باشید. بلکه باید تکنیک های آموزش دادن را بلد باشید. در ادامه تعدادی از شاخص هایی را که در هم فراگیر و هم استاد باید در آموزش زبان فارسی برای خارجی ها در نظر بگیرند را شرح می دهیم.

  • استفاده از زبان واسطه :

مطالعات و بررسی ها نشان می دهد که وقتی افراد از محیط زبانی که می خواهند یاد بگیرند دور باشند. استفاده از زبان واسطه کمک زیادی به آن ها می کند. اما اگر در محیط کشور ایران و یا کشور هایی با زبان مشابه به آموزش زبان فارسی مشغول هستید نیازی به زبان واسطه ندارید. همچنین در کلاس های پیشرفته و فعال به زبان واسطه نیاز ندارد. که خود باعث می شود جریان یادگیری شما سریعتر پیش رود.

  • گونه زبانی :

زبان فارسی نیز مانند سایر زبان ها به دلیل اینکه در سطوح اجتماعی مختلف به کار می رود گونه های متفاوتی دارد. که در حین آموزش باید به انواع آن توجه کرد.

  • تفاوت در گفتار و نوشتار :

بین گونه نوشتاری و گفتاری زبان فارسی تفاوت بسیاری وجود دارد. که این امر باعث می شود که که آموزش زبان فارسی سخت و دشوار گردد. بهتر است برای آموزش از همان ابتدا به شکل هدفمند و با نظم خاص خود این تفاوت ها به فراگیر آموزش داده شود. برای تقویت مهارت شنیداری بهتر است از فیلم و سریال بهره ببرید.

  • دستور زبان :

اگر افراد در سنین بزرگسالی و یا در محیطی دور از زبان فارسی قصد آموزش زبان فارسی را دارند. آموزش دستور زبان فارسی بسیار مهم است .و نباید در آموزش آن کوتاهی کرد. برای یادگیری بهتر دستور زبان باید نمونه ها و کاربرد های بسیاری را بررسی کرد. تا بتوانید نحوه استفاده از دستور زبان را به خوبی یاد بگیرید.

  • واژگان :

آموزش واژگان زبان یکی از مهم ترین ارکان در یادگیری هر زبانی از جمله زبان فارسی می باشد. برای یادگیری واژگان بهتر است از هر چیزی برای افزایش دامنه لغات خود کمک بگیرید. و خود را باز واژگان و کاربرد ها و معانی مختلف آن در گیر کنید. یکی از بهترین روش ها این است که واژه در یک جمله یا عبارت یاد بگیرید تا علاوه بر معنی، کاربرد صحیح آن نیز در ذهنتان بماند.

  • محتوا :

محتوا هایی که برای آموزش زبان از آن ها استفاده می کنید بسیار مهم است. باید از محتوا هایی استفاده کنید که در زندگی روزمره شما بیش ترین کاربرد را داشته باشد و به شما در استفاده از زبان فارسی کمک کند.

 

آموزش زبان فارسی

 

چه راه هایی برای تقویت زبان فارسی وجود دارد :

برای آموزش زبان های مختلف آموزش تنها کافی نیست و باید در تمام عمر با روش های مختلف آن را تقویت کنید. در ادامه چند راه تقویت زبان فارسی را برای شما خواهیم آورد :

 

  • اگر امکانش برایتان وجود داشته باشد در محیطی که به زبان فارسی صحبت می کنند به آموزش زبان فارسی بپردازید.
  • از کلاس های فعال و پیشرفته استفاده کنید.
  • با گوش دادن به فیلم، اخبار و موسیقی به زبان فارسی خود را با این زبان درگیر کنید. تا دایره لغات شما افزایش پیدا کند و بیش تر به کاربرد کلمات پی ببرید. همچنین باعث می شود که اصطلاحات مرتبط با زبان فارسی را به خوبی یاد بگیرید.
  • در طول روز زبانی را به مکالمه به زبان فارسی بپردازید. این مکالمه می تواند با افراد فارسی زبان یا سایر کسانی باشد که مشغول آموزش زبان فارسی هستند. همچنین می توانید خودتان به زبان فارسی صحبت کنید و صدایتان را ضبط کنید. سپس صدای ضبط شده خود را گوش دهید تا تلفظ های اشتباه یا نکات دستوری که اشتباه کرده اید را تصحیح کنید.

 

  • به زبان فارسی انشا بنویسید. به این صورت در کاربرد کلمات و دستور زبان ماهر می شوید.
  • در گفت و گوهای گروهی به زبان فارسی شرک کنید و سعی کنید از اطلاعات واژگان و دستور زبان خود نهایت استفاده را کنید.
  • برای یادگیری زبان جدید کافی نیست که فقط صرفا زبان را یاد بگیرید. سعی کنید درباره ی فرهنگ آن زبان و کشور نیز مطالعه داشته باشید.
  • در برنامه روزانه شما هیچ روزی وجود نداشته باشد. که مطالعه زبان فارسی نداشته باشید. هر روز یادگیری زبان فارسی را در برنامه خود قرار دهید.
  • برای تقویت زبان فارسی با کسانی که این راه را رفته اند و یا استاد های زبان فارسی هستند در ارتباط باشید. از تجربیاتشان برای یادگیری استفاده کنید و از آن ها بخواهید تا اشکالات شما را در گفتار و نوشتار به شما گوشزد کنند و آن ها را تصحیح کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up
گفتگو با تیم پشتیبانی تعاونی ترجمه
ارسال