لدر روشهای قدیمی، هدف نهایی از آموزش زبان انگلیسی کسب دانش خواندن از این زبان یا یادگیری زبان ادبی بود. و یادگیری آن را برتر از زبان گفتار می دانستند که همان یادگیری تلفظ زبان انگلیسی است و اهمیت ویژه ای به آن می دادند. یادگیری تلفظ انگلیسی و شنیدار زبان انگلیسی اهمیتی نداشت. بنابراین بطور کلی  به دستور زبان اهمیت می دادند و در آموزش زبان به گفتار و تلفظ توجه چندانی نمی شود.

یادگیری تلفظ انگلیسی

روش مستقیم برای آموزش و یادگیری تلفظ زبان انگلیسی

در روش مستقیم یادگیری تلفظ انگلیسی، کار شفاهی به شدت مورد تاکید است. و تلفظ از همان ابتدا مورد توجه قرار گرفت دانش آموزان برای تلفظ یک مدل را قرار می دادند و از همان تقلید می کردند. اما روشهای آموزشی جدید به اولویت زبان گفتاری به زبان نوشتاری تاکید می کنند. یعنی دانش آموزان باید تلفظ و آواهای زبان انگلیسی را به خوبی یادگرفته و تسلط بر روی تلفظ زبان انگلیسی بیشتر شود. بنابراین محققان تاکید زیادی روی تلفظ درست و آواشناسی صحیح داشتند و از معلمان خواستند که کلمات را درست و شمرده تلفظ کنند .

از این رو آواشناسان دوره های تخصصی برای معلمان گذاشتند در این کلاس ها اواهای صحیح و تلفظ درست را به معلمان یاد می دادند .تا دانش آموزان در کلاس های یادگیری زبان انگلیسی که زبان دوم آن ها بود به مشکل برنخورند. معلمان بعد از گذراندن این کلاس ها می توانستند وارد کلاس درس شوند و برای دانش آموزان ان چه را که یاد گرفتند را تدریس کنند.

 

رویکرد رایج برای آموزش و یادگیری تلفظ زبان انگلیسی

دو رویکرد رایج برای اموزش و یادگیری تلفظ زبان انگلیسی وجود دارد.

رویکرد شهودی-تقلیدی

نگرش تحلیلی-زبانی

رویکرد اول به یادگیرنده بستگی دارد توانایی گوش دادن و تقلید ریتم ها و صداهای زبان مقصد (زبان انگلیسی ) بدون دخالت هرگونه اطلاعات صریح.

اما رویکرد تحلیلی-زبانی که برای تلفظ استفاده می کنند. اطلاعات و ابزارهایی مانند الفبای اوایی، توصیفگرهای بیانی، نمودارهای دستگاه صوتی، اطلاعات متضاد و سایر وسایل کمکی برای تکمیل گوش دادن، تقلید و تولید صدا.

 

نقش زبان، فک و لب در یادگیری تلفظ زبان انگلیسی:

زبان، لب و فک دستگاه صوتی ما را تشکیل می دهند. وقتی زبان اول خود را یاد می گیریم،. یاد میگیریم از این عضلات به نحو خاصی استفاده کنیم. و شاید خودمان آگاه نباشیم که چگونه از این عضلات برای تلفظ استفاده می کنیم،. این همان چیزی است که تلفظ در زبان دوم را بسیار دشوار می کند. یعنی دانش آموزان با تلفظ روش زبان اول خود یا همان زبان مادری عبارات زبان دوم را ادا می کنند. این یک مشکل بزرگی نیست زیرا دانش آموزان می توانند لهجه خود را حفظ کنند و جملات زبان دوم را قابل درک بیان کنند.

 

آموزش تلفظ زبان انگلیسی:

تلفظ ها هم مانند دستور زبان از قواعد و قانون هایی تبعیت می کنند و باید بر اساس همین قانون ها آموخته شود. اگر یک کلمه انگلیسی دارای دو هجا باشد معمولا برای اسم ها و صفت های استرس یا همان تاکید در هجای اول قرار میگیرد. اما برای افعال معمولا این تاکید آوایی در هجای دوم انجام می شود. از انجا که تلفظ زبان انگلیسی بخشی از فرایتد صحبت کردن است، میتوان از نظر فیزیکی و مکانیکی ان را بررسی کنیم و به بحث بگذاریم.

یکی از نکات مهم در یادگیری زبان جدید (انگلیسی) این است. که ما برای تلفظ در یک زبان جدید باید ماهیچه هایی که برای صحبت کردن استفاده می کنیم را دوباره تمرین دهیم. گوش دادن به چگونگی تولید صدا در این زبان بخشی از فرایند یادگیری تلفظ زبان انگلیسی است. اگر هنگام گوش دادن به تلفظ و عبارات و جملات ضبط شده ازافراد بومی ان زبان تمرکز و دقت بیشتری به خرج دهید، می توانید با تقلید کردن صداهایی که می شنوید تلفظ خود را تمرین کنید.

 

پیشرفت تدریس زبان انگلیسی:

زبان انگلیسی، زبانی است که مردم برای برقراری ارتباط با یکدیگر در سطح جهان استفاده کنند. حتی در جوامعی که هیچ انگلیسی زبان بومی حضور ندارد، افرادی که زبان اول ان ها شاید بسیار متفاوت و متنوع باشد از زبان انگلیسی برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می کنند. در چنین مواردی توانایی رساندن معنا بسیار مهم تر از تلفظ امریکایی یا بریتیش است.

در یک کتاب اواشناسی انگلیسی که انگلیسی به عنوان یک زبان بین المللی نام دارد،. تاکید می کند که این نقش زبان انگلیسی به عنوان زبان ارتباط بین المللی بر نحوه اموزش تلفظ انگلیسی تاثیر زیادی می گذارد. وقتی زبان انگلیسی را به عنوان یک زبان دوم یا بیگانه می اموزید، هدف این نیست که مانند یک گوینده بومی به نظر برسید،. بلکه مهم ترین هدف ایجاد امکان ارتباط موثر در یک بستر جهانی است.

این مهارت بخصوص برای مدرسان آزمون آیلتس ضروری است.

 

نتیجه گیری برای یادگیری و یا شنیدار زبان انگلیسی

طبق تحقیقاتی که از گذشته تا به امروز انجام شده یادگیری تلفظ زبان انگلیسی با یادگیری شنیدار با هم رابطه مستقیم دارند. یعنی از هردو باید در اموزش زبان انگلیسی به خوبی استفاده شود و معلمان به درستی ان را به دانش اموزان یاد دهند .زیرا هر دو اهمیت ویژه ای برای اموزش زبان انگلیسی دارد. اما اگر بخواهیم به بحث مرغ و تخم مرغ بپردازیم. 😂 باید تاکید کنم که به عنوان یک مدرس، ابتدا باید تلفظ اصولی رو یاد بگیرید پس پیشنهاد می کنم که دوره آموزش اصولی تلفظ زبان انگلیسی رو تهیه کنید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up
گفتگو با تیم پشتیبانی تعاونی ترجمه
ارسال